Πανελλαδικές εξετάσεις: Άλλη μια χρονιά χαμένη για τα Λύκεια

Ιγνάτης Ψάνης

 Ολοκληρώθηκαν και φέτος με το γνωστό τρόπο οι πανελλήνιες εξετάσεις.
 Και για άλλη μια χρονιά:
– Τα θέματα πήραν τη δημοσιότητα που άρμοζε!  Τα μεγάλα φροντιστήρια της Αθήνας με τις προσβάσεις τους τα μέσα μαζικής ενημέρωσης φρόντιζαν σύντομα και άμεσα να δίνουν τις λύσεις- απαντήσεις, να κάνουν τους σχολιασμούς, να προβαίνουν σε αξιολογήσεις των θεμάτων, να επισημαίνουν τυχόν λάθη ή παραλείψεις.
Με λίγα λόγια για άλλη μία χρονιά το κύριο λόγο στις πανελλήνιες εξετάσεις, στο εκπαιδευτικό σύστημα, είχαν τα φροντιστήρια και τα μέσα ενημέρωσης.
Δεν ξέρουμε σε ποιο μέρος του κόσμου η  εισαγωγή των μαθητών στα Πανεπιστήμια γίνεται κάθε χρόνο εθνικό θέμα και ζήτημα!
Για άλλη μια χρονιά:
– Οι καθηγητές θα υπογράφουν απολυτήρια τα οποία αναφέρονται σε αποφοίτους ημιμαθείς ή αμαθείς, τίτλοι χωρίς καμία αξία, τους οποίους κανείς σχεδόν δεν υπολογίζει.
Για άλλη μια μια χρονιά:
– Το σχολείο είναι πάρεργο και το φροντιστήριο σχολείο. Οι μαθητές προσέρχονται στο σχολείο, έχοντας ήδη διδαχθεί το μεγαλύτερο μέρος της εξεταστέας στα πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα ύλης. Ο καθηγητής το γνωρίζει, το βλέπει, οπότε…
Για άλλη μια φορά:
– Βασικές επιστήμες, όπως Μαθηματικά, Φυσική, Ιστορία, Βιολογία, Χημεία, Αρχαία, εφόσον δεν περιλαμβάνονται στα υπό εξέταση μαθήματα των πανελληνίων, απλά δεν διαβάζονται!! Μπορούμε να το διανοηθούμε αυτό; Και ασφαλώς το πληρώνουμε, μόνο που δεν το καταλαβαίνουμε. Ίσως και να μη μας ενδιαφέρει και να το καταλάβουμε.
Για άλλη μια φορά:
– Το σχολείο παρέχει αποκλειστικά πληροφορίες- γνώσεις, τις οποίες στη σημερινή εποχή ο μαθητής μπορεί να προσλάβει από πολλές πηγές και μάλιστα πολύ πιο συγκροτημένα και κατανοητά απ’ ότι στο σχολείο. Η βασική αποστολή του σχολείου, ως χώρος διαπαιδαγώγησης, διαμόρφωσης προσωπικοτήτων, εμπλουτισμένες με αξίες και ιδανικά, για να υπηρετήσουν και να προσφέρουν στην κοινότητα, υπερασπιζόμενες τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, τη Δημοκρατία, το Δίκαιο, την Ισότητα, τον Διάλογο, απλά πάει περίπατο, γιατί… είναι εκτός ύλης!!
Για άλλη μια φορά
– Η ευκαιρία του εφήβου να ασχοληθεί με την Τέχνη, τον Αθλητισμό, να αναπτύξει παράλληλες δραστηριότητες συνεργασίας εντός του σχολείου, να επικοινωνήσει με το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, πάει περίπατο, γιατί… απλά είναι εκτός ύλης και εκτός των ενδιαφερόντων σχολείου αυτού του τύπου, μονότονο, μονόπλευρο και βαρετό!
Το Υπουργείο Παιδείας ετοιμάζεται να αντικαταστήσει αυτό το βάναυσο και άδικο σύστημα τον πανελλαδικών εξετάσεων, που το κρατάμε μόνο και μόνο γιατί… είναι αδιάβλητο. Για να το σκεφτούμε αυτό, δηλαδή ως Πολιτεία και ως Κράτος δε φτιάξαμε και δυστυχώς δεν εμπιστευόμαστε κανέναν θεσμό, που να μπορεί να αξιολογεί τα παιδιά μας! Πού να το πεις!
Ετοιμάζεται λοιπόν, το Υπουργείο να θεσμοθετήσει το Εθνικό Απολυτήριο. Κατά τη γνώμη μας, αν αυτό αφορά μόνο στην Γ’ Λυκείου, θεωρούμε ότι μετά από λίγα χρόνια θα ξαναζούμε ό,τι και σήμερα. Θα ξαναγυρίσουμε στα ίδια και θα κάνουμε τις ίδιες συζητήσεις.
 Μόνο η αξιολόγηση του μαθητή και στις τρεις τάξεις του Λυκείου, όπως συμβαίνει σε ολόκληρη την Ευρώπη, μπορεί να αποτελέσει μια αξιόπιστη και σοβαρή πρόταση. Και με την προϋπόθεση ότι θα πάψει να είναι… το ενισχυτικό φροντιστήριο του φροντιστηρίου, να γίνει Σχολειό, με όλο το βάθος και το πλάτος της έννοιας, να φτιάχνει πρώτα Ανθρώπους. Από αυτούς έχουμε ανάγκη στις μέρες μας.
Μας έρχεται και από πολύ παλιά ο λόγος του γερο-Πλάτωνα: αν από κάθε γνώση αφαιρέσεις τη δικαιοσύνη και την αρετή, διάβαζε  ανθρωπιά, αυτή δεν είναι πια κάποιας μορφής σοφία αλλά πανουργία, διάβαζε τρόπος εξαπάτησης: “Πάσα τε επιστήμη, χωριζομένη δικαιοσύνης και της άλλης αρετής, πανουργία τις, και ου σοφία φαίνεται.”
Να πώς πρέπει να δασκαλεύουμε τους εφήβους, τους αυριανούς δασκάλους, επιστήμονες, πολιτικούς, επιχειρηματίες, τους αυριανούς ηγέτες στη δικαιοσύνη, στη θρησκεία, στην οικονομία, στον πολιτισμό.

Διαβάστε επίσης

Πρόσκληση-Πρόκληση από την κα Δήμητρα Αθανοσοπούλου

Σελίδα λογοτεχνίας: Όμορφος κόσμος ηθικός αγγελικά πλασμένος… Δ. Σολωμός- Περί ομορφιάς και ασχήμιας

Σελίδα λογοτεχνίας- Μέρος 5ο:«Δρόμος παλιός που αγάπησα…»- Αντώνης Χατζηλάμπρος, Φιλόλογος

Συνέντευξη του Απόστολου Αναγνώστου στον Ιγνάτη Ψάνη

Μετάβαση στο περιεχόμενο